Ubezpieczenie OC - zaniżone odszkodowanie

Ubezpieczenie OC – jak TU zaniżają odszkodowania z OC sprawcy

Posted by

Ubezpieczenie OC kierowcy, a w praktyce pojazdu, gwarantuje poszkodowanym bardzo wysokie sumy gwarancyjne, nawet rzędu:

  • 5 000 000 euro dla wszystkich osób poszkodowanych w jednym zdarzeniu oraz
  • 1 000 000 euro dla wszystkich szkód majątkowych w jednym zdarzeniu.

Co roku na polskich drogach dochodzi do ok. 30 000 wypadków oraz ginie ok. 2 800 osób (dane wg. https://statystyka.policja.pl/st/ruch-drogowy/76562,wypadki-drogowe-raporty-roczne.html)

 

Ubezpieczenie OC – szkody na osobach

Wyobraź sobie, że jedna osoba, która zginęła w wypadku, ma małżonka, dwójkę dzieci, oboje rodziców, dwoje rodzeństwa, a nawet co najmniej jednego z dziadków.

Czyli aż 8 osób, które mogą dochodzić zadośćuczynienia. Przy takiej rodzinie wysokość zadośćuczynienia łącznie dla wszystkich może wynieść 600 tys. do nawet miliona zł! Do tego może dojść renta, jeśli ofiara wypadku nie zginęła, a została kaleką. Taką rentę wypłaca się jednorazowo, licząc za wszystkie lata, liczone do statystycznego wieku śmierci.

Więcej o zadość uczynieniu przeczytasz w innych artykułach na tym portalu.

 

Ubezpieczenie OC – szkody na mieniu

W przypadku zderzenia dwóch aut osobowych o przeciętnej wartości, nawet nowych i zniszczonych zupełnie, wartość odszkodowania dla poszkodowanego z tytułu OC sprawcy to kilkadziesiąt tysięcy zł.

Jednak zderzyć się mogą auta ciężarowe o znacznie większej wartości. Takie duże auto może uderzyć w budynek, itd. Wartość szkody może iść w miliony.

 

Czy te liczby to wystarczające powody by zaniżać odszkodowania?

Moim zdaniem tak. Dodatkową motywację stanowi bardzo silna konkurencja w postaci stosunkowo niskich składek za ubezpieczenie. Te składniki to poważne powody, by ubezpieczyciele szukali oszczędności poprzez ostrożne kalkulowanie należnych odszkodowań oraz szukanie byle pretekstu by odmówić ich wypłaty.

 

Najczęstsze przypadki odmowy i ich powody

 

Szkoda całkowita pojazdu pomimo umiarkowanych uszkodzeń

 

Dość często TU uznaje szkodę całkowitą pojazdu, twierdząc, że koszt naprawy przekracza wartość pojazdu wyliczoną na dzień wypadku.

Przy takiej kalkulacji dość łatwo można przyjąć zawyżone koszty napraw (autoryzowany serwis, oryginalne części, itp.), a z drugiej strony, zaniżyć wartość auta (amortyzacja z uwagi na wiek i przebieg, uszkodzenia typu zarysowania itp.)

Dodatkowo, auto przeznaczone do kasacji bywa sprzedawane na aukcji (i potrafi z niej wrócić na drogę po naprawie), a w ten sposób uzyskane pieniądze powiększają kwotę odszkodowania dla poszkodowanego.

W rezultacie, zaniżone odszkodowanie jest trochę powiększane o pulę pieniędzy uzyskanych z aukcji, których TU nie musi wykładać z „własnej kieszeni”.

Dla polepszenia wrażenia po stronie poszkodowanego, niektóre TU dokonują bardzo szybkiego rozliczenia szkody i przelewu odszkodowania na konto.

 

Oszczędność na aucie zastępczym na czas naprawy

 

Poszkodowanemu w wypadku kierowcy do momentu naprawy samochodu należy się pojazd zastępczy. Samochód zbliżony klasą do samochodu uszkodzonego.

Niestety, towarzystwa ubezpieczeniowe często odmawiają pokrycia kosztów wynajmu jeśli kierowca – nie czekając na decyzję towarzystwa – postanowił wynająć samochód na własną rękę. Swoje decyzje najczęściej tłumaczą tym, że firmy celowo zawyżają ceny wynajmu, jeśli widzą, że zapłaci za nie towarzystwo ubezpieczeniowe.

Poszkodowany mieszka w centrum miasta – kolejnym  argumentem, na jaki powołają się ubezpieczyciele, jest miejsce zamieszkania kierowcy. Jeśli mieszka i pracuje w centrum miasta, lub po prostu ma blisko do pracy, może z łatwością korzystać ze środków komunikacji miejskiej.

 

Amortyzacja części samochodu

Wartość samochodu do naliczenia składki rocznej najczęściej naliczana jest na dzień kalkulacji tejże składki. Jeśli wypadek zdarzy się pod koniec roku polisowego, to auto będzie miało już mniejszą wartość, gdyż jest starsze niemal o rok, a do tego przejechało trochę kilometrów.

Części się zużywają. Do tego, rysa na zderzaku czy lusterku może się zdarzyć nawet najlepszemu kierowcy, a to już powód do obniżenia wartości auta o koszt np. lakierowania takiego elementu.

Towarzystwa ubezpieczeniowe wykorzystując amortyzację do zaniżania wypłacanych z OC odszkodowań wpisują do kosztorysu ceny części zamiennych zaniżone nawet o 70% w stosunku do cen nowych. W efekcie, jeśli kierowca chce naprawić auto używając części oryginalnych i nowych musi sporo dopłacić do kosztów naprawy pojazdu. Jeśli go na to nie stać, musi zgodzić się na dużo tańsze zamienniki lub części używane oraz skorzystać z tańszego, często mniej kompetentnego warsztatu.. 

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *